İletişimde Çatışma
İletişimde Çatışma
Toplumsal bir varlık olarak insanoğlunun uğraş
verdiği, çaba sarf ettiği en önemli konulardan biri, "İletişimi daha
etkili hale nasıl getirebiliriz?" olmuştur ve bundan sonra da bu çabalan
devam edecektir. Tüm uğraşlara karşın eksiksiz ve çatışmalardan arınmış,
çatışmalardan uzak ve mükemmel bir iletişim sürecini yaşama sokmak zordur. Bir
taraftan, üzerinde yaşadığımız yerküredeki kaynakların kıtlığı ve diğer
taraftan kaynakların çeşitliliği ve karmaşıklığı; bireyin, grupların ve toplumların
amaçları, gereksinimleri, beklentileri ve algılarındaki farklılık ve çeşitlilik
bu zorluğu daha da arttırmaktadır. Bu anlamıyla çatışma sadece insanlara değil,
tüm canlılara özgü bir olgudur.
Her canlı, bir gereksinimini gidermek istediğinde
engelle karşılaşması durumunda bir gerginlik yaşar. Gereksiniminin
giderilememesi bir çatışma durumunu ortaya çıkarır. Genel olarak, olumsuz bir
iletişim süreci gibi algılanmakla birlikte, çatışma, onu ortaya çıkaran durum
ya da durumların doğru algılanması ve sürecin iyi yönetilmesi halinde
geliştirici ve sorun çözmeye dönük süreci de ifade ediyor olabilir.
Bakıldığında, birey ve toplumlarda olduğu gibi doğada da çatışmacı bir yapının
varlığından söz edilebilir. Belki de insanı ve toplumları, içinde yaşadığı evrende
sürekli gelişmeye ve yenileşmeye yönelten; yaşamı anlamlı kılan güç içinde
bulunduğu çatışmacı yapıdır. Nitekim çağdaş yönetim anlayışlarını yaşamına sokmuş
ve başarıya ulaşmış şirketlerde, çatışma temelli yönetim uygulamaları ön plana
çıkmaktadır. Çatışmaların birey, grup ve örgütler açısından olumlu ve olumsuz
yönleriyle ortaya koyulabilmesi ve etkili biçimde yönetilebilmesi, çatışma
kavramı ve sürecinin irdelenmesiyle olanaklıdır.
Comments
Post a Comment