Graf Analize Göre İletişim Çatışmaları
Graf Analize Göre İletişim Çatışmaları
Bu yaklaşım, matematik 1960'lı yıllarda profesörü
Frank Harary tarafından ortaya atılmıştır. Graf Analiz kapsamındaki çatışma
sınıflamasında sekiz temel çatışma yer alır (Dökmen: 2006: 45-58).
1. Aktif Çatışma: Karşı karşıya gelen kişilerin,
birbirlerinden hoşlanmamaları, birbirlerine kızmaları durumunda, aktif çatışma
ortaya çıkar. Aktif çatışma sergileyen kişiler, birbirlerinin ne söylediğine
aldırmadan, hatta birbirlerini yeterince dinlemeden, karşılıklı eleştiri
yöneltirler ya da kavga ederler. Böyle bir çatışmaya girmelerinin, belirgin ya
da örtük çeşitli sebepleri olabilir. Daha önce yaşanmış, ancak o an tepki
verilmemiş bir duruma (ertelenmiş öfke) benzer ya da farklı bir durum, daha
sonraki bir zamanda yaşandığında, aktif çatışmaya dönüşebilecektir. Örneğin,
öğretmen bir öğrencisinin sınıf düzenini bozucu davranışlarına, diğer
öğrencilerin dikkati dağılmasın düşüncesiyle tepki vermemiştir. İleriki bir
zamanda aynı öğrenci olumsuz davranışlar sergilediğinde, öğretmen;
"Sınıfın düzenini hep sen bozuyorsun!" tepkisini verdiğinde aktif
çatışma başlatmış olur. Aktif çatışmada; olumsuz, suçlayıcı ve genelleyici
"sen dili" egemendir. Böyle bir iletişim dilinde ifadeler "Sen
zaten hep..." şeklinde kurulur. Öğretmen, ilk karşılaştığı olumsuz öğrenci
davranışına anında tepki vermesi daha uygun olacaktı. Tepkisini ilerleyen
zamanda vermek istediğinde de öğrencisini karşısına alıp "ben dilini"
kullanarak, "Sınıfın düzenini bozucu ortam oluşması beni üzmüş, dersi
tamamlamamı zorlaştırmıştı." diyerek söze başlanması, öğrenciye yönelik
öfkesinin, ilgisiz olaylarda patlak vermesi önlemiş olur.
2. Pasif Çatışma: İnsanlar bazen çekinme, küs
olma vb. bir sebepten dolayı birbirleriyle iletişim kurmamalarıdır. Aslında
böyle bir durum yaşandığında, iletişim kurulmadığı söylense de yoğun bir
iletişimin varlığından söz edilebilir. "Paylaşacak hiçbir şeyimiz
kalmadı." düşüncesiyle, ayrıldığı eşi ile karşılaştığında yolunu
değiştiren, başını yan tarafa çeviren kişi "Sen benim için önemli
değilsin; yoksun; bak işte görmedim seni!' Oysa karşı karşıya geldiğinde
heyecan ya da paniğe kapılmış, kalp atışları artmıştır. Burada, "Sen
benim için çok önemlisin; senin için yollarımı değiştirdim; kalbim, soluğum
hızlandı..." daha fazla öne çıkan ikinci bir mesajın varlığı da söz
konusudur.
Pasif çatışmalar bazen pasif saldırganlığa
dönüşebilir. Fiziksel ya da sözlü saldırganlık gibi, pasif saldırganlıkta,
karşıdaki kişi susarak öfkelendirilmeye çalışılır. Örneğin, öğretmenin
tepkisine kızan bir öğrencinin, daha sonra kendisine söz verildiğinde,
konuşmaması, pasif saldırganlıktır. Pasif saldırganlığın sergilendiği
durumlardan birisi de öfkenin içe atılması, ifade edilmemesidir.
3. Varoluş Çatışması: Bir insan karşısındakinin
sözlerini yanlış anlarsa ya da onun sözleriyle ilgisi olmayan bir mesaj
verirse, bu varoluş çatışmasıdır. Varoluş çatışmasında bireyin dikkati,
karşısındakine değil kendisine yönelmiştir. Yani bu tür çatışma sergileyen
kişilerin her biri kendileriyle ilgilidirler ve kendi varoluşunu yaşamaktadır.
"Kızım sana söylüyorum, gelinim sen anla" anlayışının hakim olduğu
iletişimlerde, mesaj sahibi tarafından asıl hedeflenen kişi, üzerine alınmayabilir
ya da mesajı yanlış anlayabilir.
4. Tümden Reddetme Çatışması: Bir kişinin, kendisine
yöneltilen mesajı tümüyle reddetmesi, tamamen aksi görüşü savunması, tümden
reddetme çatışmasının varlığını ifade eder. Örneğin; öğretmen, öğrencisine
teneffüse çıkmadan önce eksiklerini tamamlamasını söylemiş, ancak öğrenci bu
görevi yerine getirmemiştir. Neden ödevini tamamlamadan sınıfı terk ettiğini
öğrenciye sorduğunda; "Duymadım öğretmenim." yanıtını almıştır.
Öğrencinin, duyduğu halde "duymadım" açıklaması, bir an evvel
teneffüse çıkma isteğindendir ve öğretmenin mesajını tümden reddetmiştir.
5. Önyargılı Çatışma: Birey, belli bir konuda
tartışmaya başlamadan önce, o konuda bir önyargı edinmiştir; tartışma sırasında
ısrarla bu önyargılarım savunur; tartışma, onun başlangıçta vermiş olduğu
kararı herhangi bir şekilde etkilemez. Tartışma sırasında ısrarla bu
önyargılarını savunurlar. Örneğin; öğretmenin bir öğrencisinin ödevlerini
yapmadığı şeklinde bir ön yargısı oluşmuştur. Bu öğrenci, ödevini yapmadan
gelme gerekçesini öğretmenine açıklamaya çalışır ama öğretmen kendisini
dinlemez. İçinden, "Ben senin ruhunu bilirim, seni dinlemem." diye
söylenir. Oysa o gün için öğrencinin gerçekten geçerli bir mazereti
bulunabilir.
Bireyler arası iletişim sırasında farklı çatışma
türleri birlikte sergilenebilir. Sıklıkla birlikte sergilenen çatışmalardan
ikisi de önyargılı çatışma ile tümden reddetme çatışmasıdır.
6. Yoğunluk Çatışması: İki bireyin görüşleri
arasında kısmen uyuşma olması halinde yoğunluk çatışmasının varlığını gösterir.
Örneğin bir öğrenci öğretmeninin "çok başarılı bir öğretmen" olduğunu,
diğer bir öğrenci de "çok da başarılı bir öğretmen olmadığını"
düşünmektedir. Öğrencilerin görüşleri aynı yöndedir fakat yoğunlukları
farklıdır.
7. Kısmi Algılama Çatışması: Birey kendisine
gönderilen mesajlardan ancak bir kısmını algılar, diğerlerini algılamazsa,
'kısmi algılama çatışması olur. Örneğin; öğretmen atölyede çalışan
öğrencisine, çalışma sonunda malzemeleri toplamasını ve kapıyı kilitleyip
anahtarı okul müdürüne teslim etmesini söylemiştir. Ancak öğrenci malzemeleri
toplamış, kapıyı kilitlemeyi unutmuştur.
8. Alıkoyma Çatışması: Birey, karşısındaki kaynaktan
kendisine gelen mesajı tam olarak anlar, fakat üçüncü bir bireye doğru olarak
iletemez. Kendisine iletilen mesajı isteyerek ya da istemeyerek değişikliğe
uğratır. Alıkoyma çatışması yaşayan birey, eğer bu durumun farkındaysa,
çevresiyle kuracağı iletişim kolaylaşacaktır. Aksi halde, mevcut çatışmaya bir
de varoluş çatışması ekleyebilir. Okul müdürü, öğretmenleriyle, velileri
bilgilendirmelerine yönelik bir toplantı düzenlemiştir. Bir öğretmen, yaptığı
veli toplantısında durumu açıklamıştır. Öğretmenin açıklamalarını eksik veya
yetersiz bulan bazı veliler, okul müdüründen ek bilgiler alma gereksinimi
duymuşlardır. Burada ortaya bir alıkoyma çatışması çıkmıştır.
Comments
Post a Comment