Hiyerarşiye Göre Çatışma
Hiyerarşiye Göre Çatışma
Biçimsel olarak düzenlenmiş örgütsel ortamlarda dikey,
yatay ve komuta-kurmay çatışmaları olarak gözlenir (Artan, 2002; Başaran, 2008;
Eren, 2010; Karip, 2003).
a) Dikey çatışma, örgütlerdeki etkileşim
görüntüsü; örgütsel yetki, statü ve uzmanlık gibi davranış sistemleri ile
örgütsel amaçla ilgili teknik bağımlılık sistemi tarafından oluşturulur.
Hiyerarşik yetkilerin dikey dağılımı örgüt üyelerini ast ve üst gibi gruplara
ayırır. Formal iletişimi hiyerarşik kontrolü ise, örgütü yönetenler ve
yönetilenler biçiminde gruplaştırır. İşte bir örgütte üstler
arasındaki iletişimin sağlıklı kurulamaması, astlara yetki devrinin kötü
yapılması, astın yetkiyi kötüye kullanması, astın yetkiyi eksik kullanması, ya
da yetki aşımı durumlarında çatışma çıkabilir.
b) Yatay çatışma, Aynı hiyerarşik kademede
bulunan bireyler arasında ortaya çıkan çelişkiler, uyuşmazlıklar ve
münakaşalardır. Bir okulda öğretmenlerin kendi aralarında veya farklı
bölümlerdeki öğretmenler arasında yaşanan çatışmalar bu türdendir.
c) Komuta-kurmay çatışması, yönetici, yönetme
hakkını yasal olarak elinde tutan kişidir. Yönetici (komuta); yönetim alanında
öğrenimiyle, deneyimiyle uzmanlık düzeyine çıkmış; başarılı bir yönetici
olabileceği gibi bunun tersi bir nitelikle de donatılmış olabilir. Uzman
(kurmay), yönetim ya da örgütle ilgili konularda öğrenimi ve deneyimi ile
uzmanlık düzeyine çıkmış ama elinde yönetme hakkı olmayan; çoğunlukla denetmen,
danışman, araştırmacı gibi değişik adlarla örgütte yerini alan işgörendir.
Uzmanın hak değil, görevleri vardır.
Yönetici ve uzman arasında çıkan çatışma, rollerin
özelliğinden kaynaklanır. Uzman uygulamadan sorumlu olmadığı için uzmanlık
alanının doğrularını savunur. Yönetici ise kendini başarısızlığa götüreceğine
ve kişiliğine uymayacağına inandığı uzman önerilerini uygulamak istemez.
Yönetici ve uzmanın rol savunmasının altında ise her ikisinin de güç ve konum
savaşı vardır. Uzmanlık gücü dışlanarak saldırıya uğradığında, uzman ile
saldıran arasında çatışma çıkar. Yöneticiler makam, ödül ve ceza güçlerine
uzmanlık ve benimsenme güçlerini de katarak konumlarını yükseltmek isterler.
Bu yüzden uzmandan daha iyi uzman olduklarını çalışarak ya da uzmanı
dışlayarak, aşağılayarak uzmanla çatışmaya düşerler. Uzman grup içinde diğer
işgörenlere kendini benimsetmiş ise yöneticinin gözünde kendi konumunu sarsacak
biri olarak görülür. Yöneticinin elindeki makam, ceza gücü uzmanın elinde
bulunan uzmanlık ve benimsenme gücünden daha soğuk ve katlanılmazdır. Uzman
örgüt içinde yöneticininkinden daha yüksek bir konum elde etmeye yönelir. Buna
katlanamayan yönetici ile uzman arasında çatışma yoğunlaşır. Örgütün ürünleri
yüksek düzey uzmanlığı gerektirdiğinde; işgörenlerin öğrenim, eğitim düzeyi
yükseldiğinde; yönetici, uzman ve işgörenler arasında ikili çatışma çoğalır ve
kötüleşir.
Comments
Post a Comment